Een gezonde school met aandacht voor internationalisering

Kindcentrum

De Kiezel

Marjolein van Lieshout

Directrice De Kiezel

Kindcentrum
De Kiezel

Locatie Secr. L. Jansenstraat
Secr. L. Jansenstraat 5
5682 AC Best

Locatie Mgr. Zwijsenstraat
Mgr. Zwijsenstraat 85
5683 HB, Best

Actief en coöperatief

leren

Mix tussen traditioneel en modern..

De Kiezel zorgt door middel van opvang en onderwijs voor opvoeding, ontwikkeling, educatie en ontspanning voor kinderen van 0-13 jaar. We bieden een doorgaande ontwikkelingslijn, waarbij kinderen hun talenten in brede zin kunnen ontdekken en waar we ze optimaal voorbereiden op de snel veranderende moderne maatschappij.

De Kiezel werkt met een mix tussen traditioneel en modern onderwijs.

Traditioneel in de zin van leerstofjaarklassensysteem en het volgen van de leerlijn vanuit een methode voor de hoofdvakken.

Modern door de zaakvakken die we thematisch en onderzoekend aanbieden en de aandacht voor ICT/ digitale geletterdheid en wetenschap & techniek. Waarbij 21eeuwse vaardigheden als samenwerken en presenteren centraal staan. Onze thema’s halen de wereld binnen en zijn betekenisvol. We willen dat onze leerlingen met plezier naar school gaan.

*Item mag worden genegeerd*

Wij passen vormen van actief en coöperatief leren toe in ons onderwijs. Het kunnen werken in teamverband, sociaal en communicatief vaardig zijn en respect hebben voor de ander zijn daarvoor belangrijk. Om het actief leren te bevorderen, maken we bijvoorbeeld gebruik van wisbordjes, beurtenstokjes en bewegend leren. Hierdoor worden alle leerlingen betrokken bij de les en niet alleen de kinderen die een vinger opsteken. Met leerlingen het doel van de les bespreken en in het proces hierop feedback geven, maakt dat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt en waar ze aan kunnen werken. Ook in kindgesprekken wordt hieraan aandacht besteed. 

We hebben een Doelab voor onze praktijkgerichte leerlingen en een Groeilab voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben.

Groeilab 
Als Kiezel hebben wij de afgelopen jaren intensief gewerkt aan onze doelstelling om passend onderwijs in de klas te realiseren voor leerlingen die meer aankunnen. Om deze doelstelling concreter vorm te geven is daarom het Groeilab van start gegaan. Doel van het Groeilab is kinderen aan te spreken op hun potentieel en uit te dagen waarbij het af en toe (het liefst elke keer) een beetje moet wringen en wrijven.
 
Doelab
Kinderen leren op verschillende manieren. Sommige kinderen komen op een meer praktische manier tot leren. Om deze kinderen de kans te geven hun talenten te laten ontdekken, verkennen en ontwikkelen, krijgen de ze mogelijkheid om mee te doen aan het Doelab. 

Brede talentontwikkeling vinden we belangrijk. De leerlingen krijgen muziek van een vakdocent. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen op school, hiervoor maken we gebruik van Fides symbolen. Fides staat voor vertrouwen. Deze symbolen helpen leerlingen inzicht te geven in sociale interacties en geven mogelijkheden hoe je hierop kunt reageren en relaties kunt onderhouden. Door over jezelf en anderen te leren werken we aan wereldburgerschap.

Het onderwijs op De Kiezel heeft de laatste jaren een nieuwe impuls gehad. Bij de zaakvakken werken we thematisch. Bij de peuters en in de groepen 1 t/m 4 werken we a.d.h.v. thema’s. De thema’s zijn in alle parallelgroepen hetzelfde. Omdat we uitgaan van de interesses en de onderlinge verschillen van de kinderen zal de uitwerking van een thema in elke groep anders zijn. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

  1. Betrokkenheid: het keuze-initiatief wordt zoveel mogelijk bij het kind gelegd.
  2. Betekenis: Is een activiteit voldoende zinvol voor een kind. Spreekt de opdracht aan?
  3. Bedoeling: Heeft de leerkracht de bedoeling van de activiteit voldoende helder voor ogen?

We zoeken steeds naar een balans tussen verplichte en vrije activiteiten. De leerkracht heeft hierin steeds een

bemiddelende rol. In de groepen 5 t/m 8 worden de zaakvakken thematisch aangeboden. Door het stellen van onderzoeksvragen gaan de leerlingen zelfontdekkend en onderzoekend met de stof aan de slag. Leerlingen presenteren het geleerde in groepjes aan elkaar.
ICT speelt hier een belangrijke rol in.

De Engelse taal speelt niet alleen een specifieke rol binnen de Brainport regio, waar Kindcentrum de Kiezel ligt, het speelt ook een grote rol binnen ons onderwijs. We vinden het als school belangrijk om onze leerlingen hier voldoende vaardig in te maken zodat ze zich wereldwijd kunnen verwoorden. 

Onze visie is om kinderen te inspireren en te motiveren om een positieve houding ten opzichte van het leren van Engels te ontwikkelen. We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin kinderen zich comfortabel voelen om te communiceren en zichzelf uit te drukken in het Engels.

We zijn trots dat vanaf maart 2022 ons Kindcentrum een, door TalenT, gecertificeerde school voor vroeg vreemde talenonderwijs (VVTO) is. Dit betekent dat we voldoen aan de kwaliteitsnormen en richtlijnen voor het vroeg aanleren van Engels als vreemde taal.

Onze leerlingen krijgen, van groep 1 tot en met 8, les in de Engelse taal. We geloven in het belang van vroeg Engels onderwijs. We streven ernaar om kinderen een solide basis in de Engelse taal te bieden, waarbij we gebruik maken van interactieve en speelse leermethoden. Daarom beginnen we al op jonge leeftijd met Engels onderwijs, vanaf de kleuterklas.
De lessen richten zich op een brede taalvaardigheid maar ook op geïntegreerd (thematisch) leren. We hanteren een doorlopende leerlijn en maken hierbij gebruik van de werkwijze ‘Spelen met Engels’ en Content and Integrated Learning (CLIL). 
Naarmate de leerlingen ouder worden neemt het taalniveau toe en bepalen we aan de hand van examinering het Engelse taalniveau aan het einde van groep 8.

Niet alleen onze leerlingen blijven in ontwikkeling. Ook ons team van leerkrachten is geschoold in eigen vaardigheid. We streven ernaar dat 80% van ons team een eigen Engelse taalbeheersing heeft van minimaal niveau B2. 

De komende jaren gaan we ons richten op internationalisering en wereldburgerschap zodat onze leerlingen ook daadwerkelijk internationaal de Engelse taal leren toepassen en gebruiken.

Kies het kindcentrum die bij je past!

In de groenste wijk,
staat de Bestse school
waar je van fuoten mag
leren hoe en met
wie je springt
voor sprong.

Jij bent uniek, jij bent precies goed zoals je bent! Jij ontdekt en leert op je eigen manier. Jij mag op onze school leren van en met elkaar. Jij krijgt de ruimte om te leren op de manier die bij jou past. Jij mag bij ons groot worden en wij helpen je daar graag bij.

Platijn is een ontmoetingsplek met een levendige én een rustige sfeer. Het is een Brainportschool die midden in de buurt en de maatschappij staat, waar iedereen zich welkom voelt en waar je mag zijn wie je bent. 

Op BR!CKS leren we kinderen mede verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en ontwikkeling. De basis hiervoor ligt in het aanbieden van leuk, uitdagend, gevarieerd en waardevol onderwijs en het creëren van een veilige en geborgen cultuur.

De Kiezel zorgt door middel van opvang en onderwijs voor opvoeding, ontwikkeling, educatie en ontspanning voor kinderen van 0-13 jaar. We werken hierbij met een mix tussen traditioneel en modern onderwijs.

De ontwikkeling (sociaal en cognitief) van kinderen kent geen vastomlijnd tijdspad. Iedereen ontdekt op zijn eigen manier op zijn eigen tempo. 

Op ’t Erf
leer je hoe,
ervaar je dat
je het kunt!
Op ’t Erf
word je wereldwijzer!

Onze kindgerichte benadering zorgt ervoor dat we verder kijken dan hun cognitieve ontwikkeling. We zien individuele behoeften van kinderen en sluiten aan bij hun ontwikkelingslijn.

en_GB